Categories
Uncategorized

Billig og effektiv markedsføring for iværksættere

Hvordan synliggøre du din nystartede virksomhed for potentielle og relevante kunder? Hvilke markedsføringskanaler er mest relevante, hvis man er iværksætter med et begrænset budget? – Herunder vil begrebet SEM bliver forklaret, samt nogle af fordelene heraf. 

SEM – Search Engine Marketing – eller søgemaskine markedsføring er både en billig og effektiv markedsføringsform, som er særligt effektivt for iværksættere. 

SEM er annoncering gennem søgemaskiner som f.eks. Bing og Google. I Danmark er Google den mest foretrukne søgemaskine, men i nogle tilfælde vil Bing også være relevant, især hvis du ønsker at markedsføre din virksomhed i udlandet, som f.eks. USA, hvor dette er mere udbredt. SEM er en fleksibel form for annoncering, som giver dig mulighed for at ramme de mest relevante målgrupper. 

Hvorfor benytte sig af søgemaskine-annoncering?

Når du annoncerer via Google Ads betaler du kun når folk klikker på din annonce, også kaldet CPC (Cost per Click). Dette betyder at du kun betaler for de annoncer, der rent faktisk generer trafik på din hjemmeside. Dertil kan du sætte et dagligt budget for hvor meget du maksimalt ønsker at bruge. Dette betyder at du har utrolig meget kontrol over din markedsføring. 

Du opsætter din annoncering på relevante søgeord, som du selv bestemmer. Det vil sige, at når potentielle kunder søger på dine søgeord, er du med i ‘konkurrencen’ om at blive vist. Dette sker gennem Googles algoritmer, hvor nogen af de kendte faktorer, der påvirker din ‘kvalitets score’:

  • Hvor højt er dit bud.
  • Hvor relevant er din annonce
  • Hvor relevant er din landingsside. 

Relevansen kan du påvirke ved at bruge dine søgeord mest muligt i både annoncen og på den landingsside, som man kommer ind på når man klikker på annoncen. 

Fordelene ved søgemaskinemarkedsføring kan altså oplistes således:

  1. Det er nemt og omkostningsfrit at komme i gang. 
  2. Du bestemmer selv dit budget.
  3. Du bestemmer selv hvornår annoncerne skal vises.
  4. Du kan byde op og ned på relevante målgrupper ud fra geografiske- og demografiske forhold.